L.P.LADIO

GDPR a marketingová komunikácia

Marketing je jednou z hlavných aktivít podnikateľa, ktorej cieľom je promovať vlastné produkty alebo služby. Uskutočňuje sa viacerými formami, no tá adresná, ktorá je nasmerovaná priamo na (potenctionálneho) zákazníka vyžaduje splnenie viacerých povinností vyplývajúcich nielen z nariadenia GDPR, ale napríklad aj zo zákona o elektronických komunikáciách (marketingovú komunikáciu prostredníctvom elektronickej pošty).

Najčastejšou formou marketingovej komunikácie je zasielanie emailov. Všeobecným pravidlom je, že na takúto aktivitu je potrebné získať súhlas príjemcu. Súhlas musí spĺňať náležitosti, ktoré vyžaduje GDPR. V praxi sa tento postup uplatňuje najmä pri prihlásení sa na odber newsletterov za účelom informovania o novinkách v e-shopoch.

Výnimkou z tohto všeobecného pravidla je zasielanie marketingových emailov príjemcom, ktorým odosielateľ už v minulosti poskytol podobný tovar alebo služby. Napríklad zákazníkovi, ktorý nakúpil v e-shope je možné poslať email s informáciami o aktuálnych ponukách daného e-shopu. Súhlas nie je nevyhnutný ani v prípade, ak sa email odosiela podnikateľom na verejne dostupnú, zverejnenú emailovú adresu (tzn. v rámci B2B vzťahov).  

V oboch prípadoch je nevyhnutné zabezpečiť, aby súčasťou emailov bola možnosť jednoduchého odvolania súhlasu, prípadne vyjadrenia námietky voči zasielaniu ďalších emailov.

Osobitnými pravidlami sa riadi marketingová komunikácia prostredníctvom telefonátov, na ktorú nie je potrebné získať prechádzajúci súhlas volanej osoby. Užívatelia telefónnych čísel (zákon ich menuje „účastníci“) sa môžu prihlásiť do zoznamu telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní, ktorý vedie Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Mimo toho zostáva zachované právo volanej osoby namietať takéto volania. Osoby vykonávajúce marketingové volania sú preto povinné overiť si, či volaná osoba nie je zapísaná v spomínanom zozname alebo v minulosti nenamietala takéto volania. 

Chcete sa dozvedieť viac o správnom nastavení marketingovej komunikácie alebo potrebujete poradiť pri jej realizácii z pohľadu spracovania osobných údajov? Ozvite sa nám a my vám radi poradíme.

Ďalšie články